ترمینال بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین مراکز جابجایی مسافر حمل و نقل کشور، متاسفانه همچنان مشکلات عمده ای در خصوص پایانه مسافربری دارد.
مسافرانی که وارد یک شهر میشوند اولین مکانی که با آن روبرو می شوند،پایانه های آن شهر می باشد که متاسفانه وضعیت پایانه بندرعباس نامناسب بوده و باید دستگاه های مرتبط هر چه سریعتر برای بهبود شرایط آن اقدام کنند.
گشت و گذار در ترمینال بندرعباس هم برای خودش حاشیههای تلخ و شیرینی به همراه دارد. از مسافرانی که بلیط گم کردهاند تا دست فروشان و حتی سارقان و معتادان ترمینال که البته نسبت به قبل کاهش داشتهاند، حال و هوای سفر را در دل هر مسافری زندهتر میکند.
جایگاه و وضعیت پایانه مسافربری فعلی بندرعباس به هیچ عنوان در شان این پایتخت حمل و نقل کشور نیست، معماری بناهای مورد استفاده مسافران باید علاوه بر تامین اهداف عملکرد، موجبات رفاه ونشاط مسافران را فراهم آورد. سیستم حمل و نقل باید دارای آداب و رسوم خاص خود باشد.
پایانه مسافربری فعلی با توجه به حاضر شدن پایانه جدید از لحاظ سرویس بهداشتی، آب سردکن، پارکینگ، کارواش، مهمانسرا و محوطه سازی تجهیز شده است. پایانه صدف جهت رفت و آمد مسافران میناب و رودان با ده میلیارد هزینه به بهرهبرداری رسید که فاز دوم این طرح، تجهیز صندلی انتظار برای مسافرین، محل فروش بلیط، تجهیز سرویس بهداشتی و آب سردکن نیز امسال به بهرهبرداری میرسد.
ترمینال مسافربری جدید بندرعباس نیز همچون بسیاری از پروژههای دیگر شهری دستخوش وعدههای متفاوتی از سوی مسئولان شهری بوده است و حتی وعده افتتاح آن نیز در سال 94 داده شده بود اما هم اکنون با مراجعهای به ساختمان پایانه مسافربری میتوان شاهد پیشرفت نه چندان زیاد این پایانه بود.
به راستی چرا پس از گذشت 10سال این پروژه همچنان نیمهکاره مانده است؟ پروژهای که برای ساخت آن میلیاردها تومان هزینه شده اما همچنان در میان وعدههای مسئولان و پروژههای نیمهتمام این استان خاک میخورد. نکتهی مهم اینکه آیا استاندار هرمزگان در جریان سرنوشت مبهم بزرگترین پایانهی مسافربری بندرعباس قرار دارد؟ اگر با وضعیت این پروژه آگاه است، برای تکمیل آن چه برنامهای دارد؟ اما انتقادی که به مسئولان شهری بندرعباس وارد است اینکه حدود 5 ساله که از آخرین اظهار نظر یکی از معاونان شهرداری درگیر پروژه میگذرد، اما متاسفانه تا امروز اظهار نظر تازهای نه از شهردار و نه از معاونان شهرداری در اینباره نشنیدهایم. آیا یک دهه انتظار برای پروژهای که قرار بود به عنوان یکی از مدرنترین و زیباترین پایانهی مسافری کشور در طی 3 سال ساخته شود، کافی نیست؟